Oleh: Akhmal Hakim bin Mohamad (Kemilau Adiwarna)
Penafian: Segala maklumat yang dinyatakan dalam ruangan ini adalah berdasarkan pendapat peribadi penulis tentang situasi semasa institusi pendidikan negara.
Pandemik COVID-19 yang melanda dunia bermula awal Februari 2020 telah menyebabkan banyak sektor pekerjaan, sama ada swasta atau kerajaan mengalami kerugian. Di negara kita, wabak yang mengancam nyawa tersebut telah menyebabkan semua sektor dalam negara mengalami kerugian yang dianggarkan sebanyak RM 303 bilion (MyMetro, 29 Mac 2020). Kerugian tersebut secara tidak langsung menggambarkan bahawa penyakit tersebut menjejaskan semua sektor yang menjana ekonomi negara dan menjadi punca kepada kehilangan mata pencarian dalam kalangan masyarakat. Dalam hal ini, kerugian yang dinyatakan bukan sahaja menimpa sektor ekonomi, bahkan turut berlaku dalam sektor pendidikan.
Wabak COVID-19
menjejaskan seluruh peringkat pendidikan, bermula dari peringkat pendidikan
awal, rendah, menengah sehingga peringkat tinggi. Dampak wabak ini bukan sahaja
dirasai oleh golongan pendidik, malah turut dirasai oleh para pelajar. Bahkan,
dampak yang lebih besar adalah terhadap golongan pelajar, terutamanya yang
datang daripada keluarga yang kurang berkemampuan. Hal ini disebabkan oleh
ketidakbolehaksesan terhadap alat atau medium perantara pendidikan secara maya seperti
komputer, telefon pintar dan jaringan internet. Di samping itu, kadar jangkitan
virus yang tinggi dan cepat telah menjadi satu daripada faktor para pelajar
tidak bersedia secara mental, emosi dan fizikal terhadap kelas yang
dilaksanakan secara maya. Pelaksanaan kelas secara maya dilihat telah menjadi
satu perkara yang membebankan para pelajar dan ibu bapa.
Bebanan dan
cabaran mengikuti kelas secara maya bukanlah suatu momokan yang direkayasa.
Pada bulan Jun 2020, pengguna laman media sosial telah digemparkan dengan
peristiwa seorang pelajar sekolah menengah dari India yang membunuh diri kerana
gagal mengikuti kelas dan menduduki peperiksaan secara atas talian (Sinar Harian, 24 Jun 2020). Pelajar yang
berusia 16 tahun tersebut dilaporkan telah membunuh diri disebabkan kecewa
kerana tidak memiliki telefon pintar untuk kegunaan kelas secara maya. Cabaran
mengikuti kelas secara maya turut dialami oleh mahasiswa di Malaysia. Menurut perkongsian
yang telah dimuat naik oleh seorang mahasiswa di laman Twitter dengan nama pengguna ‘@amirazril_’,
pembelajaran secara maya menyebabkan mahasiswa berasa tertekan, malah hilang
semangat untuk belajar. Antara faktor yang menyebabkan mahasiswa tertekan ialah
masalah ketercapaian internet (terutama mahasiswa yang tinggal dalam kawasan luar
bandar dan pedalaman), tarikh penghantaran tugasan yang singkat dan sumber
maklumat yang terhad. Selain itu, terdapat juga segelintir mahasiswa yang
melahirkan rasa tertekan kerana tidak mempunyai suasana tempat tinggal yang
kondusif untuk belajar secara maya dan sering terganggu oleh persekitaran
tempat tinggal yang bising.
Cabaran-cabaran
yang dinyatakan jelas membuktikan bahawa mahasiswa masih belum berada pada
tahap seratus peratus bersedia dengan pendekatan secara maya ketika belajar
dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seperti yang telah diarahkan
oleh pihak kerajaan bermula bulan Mac yang lalu. Bersedia atau tidak golongan
pelajar dalam menjalani pembelajaran secara maya, tidaklah lebih mustahak
daripada inisiatif mereka dalam mencari kaedah atau penyelesaian kepada cabaran
ini. Mahu tidak mahu, bersedia atau tidak bersedia, pelajar tetap harus
berdepan (dan dipersiapkan untuk berdepan) realiti pembelajaran secara maya ini
kerana pandemik ini bukan sesuatu yang dapat diramal dan dikawal dengan mudah.
“Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat
sagunya” dan “hendak seribu daya, tak
hendak seribu dalih”. Demikianlah peribahasa yang sesuai menggambarkan
pentingnya penetapan minda dan usaha gigih dalam kalangan mahasiswa ketika
menuntut ilmu. Peribahasa tersebut dapat disesuaikan dengan situasi semasa
mahasiswa yang berhadapan dengan cabaran pembelajaran secara maya ketika
pandemik. Dalam hal ini, mahasiswa seluruh Malaysia wajar mengambil iktibar dan
mencontohi semangat tinggi yang ditunjukkan oleh seorang mahasiswa dari
Universiti Malaysia Sabah (UMS), iaitu Saudari Veveonah Mosibin. Pada sekitar
bulan Jun 2020, Saudari Veveonah Mosibin menjadi buah mulut dalam laman media
sosial kerana memanjat pokok untuk mencapai jaringan internet bagi tujuan pembelajaran
dan menduduki peperiksaan atas talian. Tindakannya telah membuka mata
masyarakat Malaysia dan masyarakat dunia tentang pentingnya berusaha untuk
mencapai kejayaan. Menurut Saudari Veveonah, dirinya mengaku pernah tertekan
kerana di kawasan kampungnya tidak mempunyai capaian internet yang baik.
Kendatipun begitu, dirinya tidak pernah menganggap masalah capaian internet di
kampungnya sebagai penghalang utama untuk belajar.
Berdasarkan
situasi yang dialami oleh Saudari Veveonah, terdapat dua sifat yang perlu
dicontohi oleh para mahasiswa bagi mendepani cabaran ketika menuntut ilmu.
Pertama, sifat rajin berusaha dan kedua, sifat kesungguhan dalam menuntut ilmu.
Kedua-dua sifat ini wajar menjadi amalan dalam diri mahasiswa agar semangat
untuk menjadi insan berilmu tidak mudah patah. Walau
bagaimanapun, sebagai mahasiswa yang berilmu, nilai adab ketika menuntut ilmu
wajar diamalkan meskipun pembelajaran dilaksanakan secara maya. Kepentingan
menegakkan ‘tiang adab’ dalam diri mahasiswa adalah penting kerana bukan sahaja
dapat melahirkan mahasiswa yang berilmu semata-mata, bahkan dapat melahirkan
mahasiswa unggul yang berilmu dan beradab.
Bagi menjadi mahasiswa
yang unggul, seseorang mahasiswa perlu menekankan aspek utama, iaitu adab
ketika menuntut ilmu. Meskipun kelas yang dilaksanakan bukan secara
konvensional seperti sebelum tempoh PKP, aspek adab juga perlu dititikberatkan
oleh mahasiswa agar dapat belajar dalam keadaan yang selesa dan kondusif. Umum
mengetahui bahawa, ketika pembelajaran secara maya, ramai pendidik atau
pensyarah menggunakan laman media sosial seperti WhatsApp, Telegram, Zoom, Google Meet, Google Classroom, Skype dan
sebagainya untuk menjadi wadah penyampaian ilmu.
Oleh hal
demikian, para mahasiswa perlu sentiasa menjaga adab mengikuti kelas secara
maya. Persediaan yang rapi perlu diambil sebelum, ketika dan selepas kelas
secara maya. Sebelum mengikuti kelas secara maya, mahasiswa perlu bersedia dalam
pelbagai aspek. Aspek yang perlu dititikberatkan oleh mahasiswa ialah
memastikan persekitaran pembelajaran yang kondusif. Hal ini meliputi keadaan
sekeliling yang tidak bising, kemas dan pencahayaan yang terang. Perkara
tersebut adalah penting untuk memastikan kelas berjalan secara lancar. Tambahan pula, aspek berpakaian kemas dan
sesuai juga perlu diteliti sebelum mengikuti kelas secara maya. Hal ini kerana,
pakaian yang kemas dan sesuai mampu menyuntik semangat dan komitmen untuk
belajar serta mencerminkan keperibadian mahasiswa yang menjaga penampilan diri.
Di samping itu, perkara yang tidak dapat dikecualikan untuk diamalkan oleh
pelajar sebelum mengikuti kelas ialah mengambil sarapan pagi sebelum kelas. Pengambilan
sarapan adalah penting sebelum belajar kerana mampu membekalkan tenaga yang
mencukupi sepanjang hari supaya lebih cergas dan produktif (Berita Harian, 18 Julai 2015).
Setelah
mengamalkan adab sebelum mengikuti kelas secara maya, mahasiswa perlu
menekankan aspek adab ketika kelas berlangsung. Antara adab yang perlu
diamalkan ketika kelas secara maya ialah berkelakuan sopan santun ketika
berinteraksi dengan rakan-rakan atau pensyarah. Kelakuan sopan santun tersebut
bukan sahaja meliputi aspek tindakan dan perbuatan sahaja tetapi turut melibatkan
sopan santun berbahasa ketika berkomunikasi (secara lisan atau bertulis) dengan
rakan-rakan dan pensyarah ketika kelas. Selain itu, adab yang dapat
dipraktikkan ketika kelas berlangsung ialah mematikan mikrofon yang terdapat
pada peranti masing-masing. Hal in bertujuan untuk mengelakkan segala bentuk
gangguan ketika sesi pengajaran oleh pensyarah. Akhir sekali, adab yang tidak
kurang pentingnya untuk diamalkan ialah memperlihatkan keterlibatan atau
kehadiran yang aktif ketika kelas secara maya sedang berlangsung. Perkara
tersebut termasuklah duduk di hadapan komputer, mencatat isi-isi penting serta
mendengar segala ilmu yang disampaikan dengan tekun dan bukannya mematikan
kamera peranti dan meninggalkan sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Selanjutnya,
setelah mengikuti kelas secara maya, mahasiswa perlu bijak mengambil langkah
untuk menyiapkan tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah. Oleh kerana
cabaran ketika belajar secara maya adalah lebih berat berbanding kelas secara
konvensional, maka mahasiswa perlu bijak menguruskan masa dan menyiapkan
tugasan tepat pada masanya. Perkara yang boleh dilaksanakan ialah membuat
senarai tugasan yang perlu disiapkan berserta tarikh penghantarannya. Senarai
tugasan pensyarah yang disediakan perlu mengutamakan tugasan yang perlu
dihantar berdasarkan tarikh yang terdekat. Hal ini mampu memudahkan para
pelajar sentiasa peka dengan tarikh-tarikh penting. Di samping itu, adab yang
boleh diamalkan untuk memastikan pemahaman yang kukuh tentang mata pelajaran yang
ditekuni ialah mahasiswa digalakkan untuk merakam sesi PdP secara maya (dengan
mendapat persetujuan pensyarah). Hal ini kerana rakaman tersebut mampu diulang
dan dapat memudahkan ulang kaji. Rakaman sesi PdP tersebut bukan sahaja dapat
dimanfaatkan oleh mahasiswa yang berada dalam talian, tetapi turut dapat
dikongsikan kepada mahasiswa yang ketinggalan kerana mempunyai masalah capaian
internet.
Berdasarkan
perkongsian mengenai adab-adab ketika pembelajaran secara maya, dapatlah
disimpulkan bahawa keutamaan beradab ketika menuntut ilmu adalah penting bagi
melahirkan mahasiswa unggul, iaitu mahasiswa yang bukan sahaja berilmu, tetapi
turut beradab. Meskipun situasi semasa negara yang masih memerangi penyakit COVID-19,
sektor pendidikan perlu sentiasa diutamakan dengan pengadaptasian terhadap
kebiasaan baharu dalam dunia pendidikan seperti kelas secara maya. Disebabkan
pelaksanaan kelas secara maya masih lagi baharu bagi sesetengah mahasiswa, perbincangan
dan penyelesaian secara menyeluruh perlu dilaksanakan bagi memastikan
pelaksanaan kelas secara maya bukan sahaja dapat memberikan manfaat kepada
mahasiswa yang tinggal di bandar, tetapi turut memberikan peluang dan manfaat
kepada mahasiswa yang tinggal di kawasan luar bandar. Perbincangan dan
penyelesaian yang lebih terperinci terutamanya aspek kebolehcapaian jaringan
internet dan peranti yang menyokong pembelajaran secara maya perlulah
dititkberatkan.
Ulasan
Catat Ulasan